tom tom tom
 
Pingst Borgholm
tom

[Söndag 16 augusti 2015] -->
Panorama med Kjell Samuelsson
tom

Kjell Samuelsson i estradposition i enkel panoramabild av Pingstkyrkans interiör från entrén till kyrksalen.
tom

Owe Lundgren (trogen sommarölänning i Pingstkyrkans verksamhet) ledde söndagskvällens kombinerade gudstjänst och konsert med Kjell Samuelsson i den fjärde av sommarens samlingar med aktörer vi minns från TV-serien "Minns du sången?".

I ett panoramasvep från uppväxten i värmländska Gunnarskog via teologistudier i Uppsala och den intensiva perioden på norra Öland och Löttorps Camping till smakprov från den senaste skivinspelningen gav Kjell Samuelsson på söndagskvällen återblickar på ett mångårigt liv i tjänst för Gud samtidigt som han riktade blicken på den uppståndne och det han förmår göra i dag.
tomKjell nämner om sin första tältmöteskampanj i Sorsele 1961 där en 14-årig grabb tar till sig det enkla budskapet om frälsning genom tro på Jesus och snabbt utvecklas i tro och gärningar och i dag bedriver omfattande biståndsverksamhet i Balkanregionen - Rolf Wernersson är hans namn.
tomHan berättar om hur Axel Bjurenstedt för drygt 45 år sedan bad hans bror Rolf och honom att köpa familjecampingen i Löttorp: det myckna arbetet, möten varje kväll, den övernaturliga energin, hur campingen blir för liten, tältet för litet, hur det nya tältet (med plats för 1800) inte räcker till och (inte minst) bönetältet med alla de möten mellan Gud och människor som utvecklades där.
tomVävstolen i Gunnarskog lever kvar i Kjells minne - hur han hörde slagen när mamma vävde och hur han funderade över de mörka inslagen i väven och mammas svar, att de ljusare inslagen behöver de mörka för att skapa balans. Triumf och tragedi har blivit ett tema i Kjells liv. Tragedierna har ofta varit kortvariga medan triumferna lever kvar: alla helanden, alla dopförrättningar i Östersjön - världens största dopgrav. När konflikter, sjukdom och sorg blockerar livet eller man förlorar sitt arbete behöver man få sina ögon öppnade över att Gud är med även under de mörka stunderna, säger Kjell och tar dragspelet till hjälp och inbjuder publiken att delta i "Var jag går i skogar, berg och dalar, följer mig en vän..."
tomVid en tältmötesserie i Lerkaka på östra Öland för några år kom en kvinna fram och frågade Kjell om han kom ihåg henne - Olga från Novgorod, den profana tolk som anlitats när Kjell deltog i en gudstjänst i Ryssland. Hon var inte kristen och kunde inte enkelt förmedla Kjells budskap med den vokabulär som hör den kristna förkunnelsen till utan de var tvungna att under tolkningsprocessen ibland bryta för begreppsbildning, vilket blev grunden till Olgas tro. Hon kom senare att tjäna som tolk till en svensk, Staffan som med tiden blev hennes man. Staffan - ateisten - kom till tro. De båda kom till Öland och var för några år sedan pastorspar under några år i Pingstkyrkan här i Borgholm.
tomDet var inte bara nostalgiska panoramasvep den här kvällen. Kjell lever fortfarande i sitt uppdrag. Han vill inspirera till djupare dimensioner i vår Gudsgemenskap. Gud vill arbeta med våra liv, vill göra något nytt, nya uppdrag i arbetet för andra. "Det är viktigt att vi blir ännu mer frimodiga att berätta om Jesus - måtte Gud beröra oss med sin kärlek och sin kallelse!"
tomDragspelet fick naturligtvis göra tjänst till ett knippe sånger - en blandning av Samuelssonskaraktär där gemensam sång blandas med soloinsatser: Du (Han) är min sång och min glädje; O store Gud; Du må fråga hur jag vet; En liten bit av himlen redan här på jord; I Don't Know Why Jesus Loves Me (Jag är så glad att Jesus älskat mig) och Drömmen om himlen som en omskrivning av Drömmen om Elin.

Mötesledaren Owe Lundgren inledde med en förväntan om att det inte i första hand skulle bli en Kjell-konsert utan ett tillfälle till "ett möte med min Gud och din Gud" till frälsning och förnyad kallelse till tjänst. I slutskedet av gudstjänsten uttryckte han sin tacksamhet över att onsdagsbönemötets önskan om personliga möten med Herren denna kväll utvecklats till en så inbjudande miljö.
tomOwe talade (i egenskap av sommarölänning) som alltid varmt om gemenskapen i Pingstkyrkan och relaterade till torgmötet i juni som ett exempel på evangelisationsinsats som nådde fram. I bakgrunden figurerade trots sin frånvaro ytterligare sommarölänningar: Kerstin Claesson och Yvonne Rudstam som levererat frallor respektive dumlekakor till det efterföljande kyrkkaffet. Jämten Bertil Einebrant (permanentboende på Öland sedan många år) skötte ljudet.



Caféavdelningens panoramabild av det som sker i kyrksalen.

 
  tom
linje
Webbansvarig: Kurt Winzell kurt@winzell.se